Nytt recept

:
4 port
8 kycklinglårfiléer, ca 600 g
1 vitlöksklyfta
1 msk finhackad färsk rosmarin
rivet skal av 1 citron
1/2 tsk svartpeppar
1 tsk salt
8-12 skivor bacon
smör
1 purjolök
2 dl vispgrädde
några kvistar rosmarinGör så här :
Sätt ugnen på 200°. Skala och finhacka vitlöken. Blanda vitlök, rosmarin, citronskal, peppar och hälften av saltet. (låt det gärna stå och dra för en friskare smak)
Fyll kycklinglårfiléerna och vik ihop dem.
Rulla en/två baconskivor runt varje beroende på hur stora dom är.
Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna, börja med skarven nedåt. Skär purjolöken i skivor och fräs i smör i en kastrull.
Tillsätt grädde och resten av saltet. Låt koka ihop ca 5 min.
Häll i en smord ugnssäker form och lägg på kycklingen.
Stek i mitten av ugnen ca 15 min.

Garnera med rosmarinkvistar eller annat grönt,serveras gärna med ris.

En maträtt med en spännande smak,och av erfarenhet fixa "geggan" som ska vara inne i filèerna först så hinner det stå och dra och ger en starkare smak.
Jag dubblar alltid det som ska vara i då kycklingsfilèerna är så stora i butik men det är en smak sak.
Då detta är till 4personer kan du lätt ta 4stora filèer i stället.
Recept är bara en vägledning sen kan man ändra hur man vill.

Inget kompliserat recept så alla kan :)

Lycka till och smaklig spis! 

Tänkte jag skulle bjuda mina nära oc kära på detta någon dag, verkligen gott ni måste prova mums mums

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0